Du är här: Hem » Aga

Renovering av AGA flygfyr 163.

Vi är ett gäng från föreningen som håller på att renovera den gamla flygfyren som ett tag stod i avgångshallen på Jönköping Airport.

AGA fyr öppnad

En tisdag i mars träffades vi på flygplatsen för att ansluta el och provköra fyren. Det visade sig att motorn arbetade men överdelen roterade inte. Det saknades några skruvar mellan två överföringar med det hade ingen betydelse. För att hitta felet behövde vi  skruva isär växellådan. För att komma åt växellådan behöver man lyfta hela överdelen och det vågade vi inte göra själva. Hela fyren väger ca 450 kg.

En vecka senare träffades vi igen för att demontera fyren. Vi började med att lossa luckorna, fresnel linserna och den roterande överdelen. Sen var det dags att lyfta överdelen, med lite hjälp av flygplatsens personal gick det bra.

Locket till växellådan var inte fastskruvat så vi lyfte på det och konstaterade att någon annan hade gjort det tidigare samt demonterat alla delarna, konstaterat att en del var trasig och bara lagt tillbaka allt i en hög.

Växellåda trasig

Två problem att lösa: få tag på någon som kan svetsa ihop den trasiga delen och försöka få tag på ritningar till fyren.

Problem ett löste sig smidigt. Tack "Bullen" för ett jättefint svetsarbete.

Problem två är fortfarande inte löst. Vi har kontaktat alla som vi tror kan hjälpa oss men några ritningar till just vår modell har vi inte fått tag på.

Hur ska vi gå vidare? Ett sätt är att med logik försöka komma på var delarna ska sitta och hur Dalén hade tänkt sig att det ska fungera. Så vi träffades ånyo en dag och funderade lite och med hjälp av uteslutningsmetoden satte vi ihop delarna på den plats vi trodde var rätt. Sen provade vi på att köra motoraxeln manuellt för att se om allt löpte som det skulle och det gjorde det ju inte, lite motgångar måste man ha. Plötsligt tog det stopp, löpskenan gick emot ett kugghjul (det kan vara det som gjorde att löpskenan var trasig). Det gick att justera löpskenan och efter det gick alla kugghjul fria. Dags att koppla in motorn. Allt fungerade som det skulle, jag konstaterade att även den oscillerande rörelsen i flygleden verkar fungera. Jag tror att ljuskaraktären är väldigt lik Norrtäljes fyr.

Växellåda inför prov

Dags att fylla på olja.

Konstruktionen är gjord så att en del av kugghjulen ligger i oljebad och en del ska smörjas genom att oljepumpen pumpar upp olja som ska rinna lite sakta över de rörliga delarna. Vi provade med växellådsolja SAE80-140 och konstaterade att oljepumpen fungerar så där, den pumpar olja upp och ner men inte tillräckligt så att det rinner över och smörjer. Är oljan för tjock så att den inte rinner ner i hålrummet där oljepumpen sitter? Hem och fundera.

Oljepump

Jag tittade på en del kort och upptäckte att jag har vänt plåten som sitter över oljepumpen 180 grader fel. Det medför att det rinner ner väldigt lite eller ingen olja alls till oljepumpen. Bara att demontera växellådan, vända plåten rätt och fylla på ny olja, denna gång motorolja. Provkörde med lika nedslående resultat.

Motvilligt beslöt vi oss för att demontera växellådan igen, vi har blivit specialister på det, lossa oljepumpen och köra den manuellt i ett oljebad. Hem och samla styrka.

Ny dag och nya optimistiska tankar. Efter att vi lyft upp oljepumpen såg jag att den inte fungerade som jag trodde. Då hittade vi ett litet insug för oljan som vi inte sett tidigare, väldigt synd att vi inte har ritningar på fyren. Insuget var ju naturligtvis igensatt. Rengöring, montage av växellåda och provkörning. Det fungerar men med lite dåligt oljetryck. Vi har även tillverkat en planpackning för att få nivåröret till oljan att hålla tätt.

Där är vi nu. Ska testköra igen och se om smörjningen räcker till.

Jag har börjat titta på lite hur vi ska lösa det med el och belysning, egentligen min uppgift i projektet men jag har inte kunnat hålla mig borta, 1500W är lite mycket att använda inomhus. Provat med lite olika typer av lampor, av elsäkerhetsskäl vill vi helst driva belysningen med 24V eftersom den kommer att stå i ett publikt utrymme.

 

Text och foto Jerker.