Du är här: Hem » Flygplatsverksamhet » ATS / SMHI » Bilder

Ax2005

Ax 2005
I det gamla tornet fanns två "positioner". En för flygledaren till vänster och på bilden (från sent 80-tal?)
ser vi assistentpositionen med "strippbord", radio-, interfon- och telefonutrustning.
De olikfärgade knapparna till höger är larm- övervakning för inflygnings och navigeringshjälpmedel.

 

Ax 2063_1

AX2063
Gunnar Hagelberg, som arbetat på både Bromma och Arlanda blev den första som blev renodlade chef 
för trafikledningen (C ATS).
Tidigare var befattningen kombinerad" C ATS tillika stationschef för flygplatsen"
 

 

Ax2064

AX2064
Ibland kunde det bli förväxlingar då det fanns två flygledare med liknande namn. Båda hette Gunnar.
Den ena Hagel och den andre Hagelberg i efternamn.
Här ser vi Hagel, fiskarsonen från Grundsund, kika ut i kontrollzonen.
Det var nog många piloter som blev glada när de hörde Hagels trygga stämma på frekvensen.

 

Ax2065

AX2065
I flygledarpositionen kan bland annat man se den röda Haverilarmknappen, VDF-pejlen och vindmätaren .
Under bänkskivan står den skrivare på vilken flygledaren skrev ut QAM (Met-Report) d v s det väder
som assistenten observerade och skickade två gånger i timman.

 

 

 

Ax8088

AX8088
På bilderna ser vi Weikko Rundberg (privatflygande polis), Gunnar Hagel och flygledarassistenten
Erik Bergkvist. som startade sin bana som Meteorologassistgent på SMHI som fanns en trappa ner
innan integrationen med LFV 1981. Weikko ägde under fler år en MFI12 med registreringen SE-EUF.

 

ATS SMHI 1

ATS 1
En äldre bild från tornet. Gissningsvis från tiden när tornet var tämligen nytt. Ingen nedfälld "bay" (stripphållare)
men förberett för två positioner men säkerligen innan det bemannades med flygledarassisteneter. 
Flygledaren satt vi den tiden i den högra positionen Notera också rörposten under bänken som levererade
väderrapporterna fån SMHI våningen under.

 

ATS SMHI 6

ATS 6
Trafikledaren (som var benämningen fram till 70-talet) Sven "Pelle" Ekström som 1976 blev flygplatschef

 

ATS SMHI 4

ATS SMHI 14
Linjeflygs Metropolitan Convair (CV44 inom ATS) på plattan. Flygledaren i högersits och möjligen
Evert Immelsjö, chef för SMHI i Jönköping, i vit skjorta.

 

ATS SMHI 3

ATS SMHI 3
Tidningsurklipp där vi ser Assar Arvidsson C ATS på åttiotalet och hans ställföreträdare,
trotjänaren Sven-Olav Jönsson. 

 

ATS SMHI 11

ATS SMHI 11
Besök från övriga LFV-medarbetare på flygplatsen.

 

ATS SMHI 5

ATS SMHI 5
Dags att "ta av hatten" på det gamla tornet när den gamla stationsbyggnaden rivs i maj 1991.

 

ATS SMHI 2

ATS SMHI 2
Nya tornet efter flytten den 17 maj 1991. Sveriges snyggaste ?

 

ATS SMHI 14

ATS SMHI 14
Per-Åke Mårtensson, flygledare i Jönköping 1977-2011  iklädd "sommaruniform"  i nya tornet

 

 ATS SMHI 8

ATS SMHI 8
Flygledarna Bosse Johansson och Benny Jörgensen (senarer CATS) kom till Jönköping efter att
Västgöta flygflottilj F6 lades ner 1994. Till höger Åke Jonsson, som började på SMHI och slutade på LFV.

 

ATS SMHI 7

ATS SMHI 7
Assistenten Åke Jonsson och flygledare Bosse Johansson analyserar trafikbilden. (Nya tornet) 

 

ATS SMHI 12

ATS SMHI 12
När säkerhetskraven succesivt ökade även flygledarassistenterna som flygplatskontrollanter
Här ser vi Bengt Andersson (meteorolog- och flygledarassistent) i LFV-uniform.

 

ATS SMHI 13

ATS SMHI 13

Stig Meyer som gick över från SMHI 1981 och blev flygledarassistent.


ATS SMHI 9

ATS SMHI 9
Behovet av flygledarassistenter i tornen var ett omdiskuterat ämne redan i början av 80-talet.
Frågan drevs periodvis hårt från centralt håll i Norrköping. Åsikterna gick starkt isär och lokalt
var man enig om att bemanning med flygledare (FL) och assistent (FS) under trafiktid var en
kostnadseffektiv lösning.
Beslutet blev dock att assistenterna vid ett antal torn sades upp 20xx