Flygplatsadministration.
Under åren 1961 - 1975 sorterade Flygplatsen under Luftfartsverkets Centralförvaltning. Utöver flygplatschefen fanns då endast en halvtidsanställd kontorist på flygplatsexpeditionen. Dennes huvuduppgifter var bl.a. att
- Inkassera landningsavgifter får privatflyg
- Personalrapportering till Centralförvaltningen
- Underlag för fakturering av landningsavgifter för reguljärtrafiken framtogs genom "strippar" från flygtrafikledningen och skickades vidare för fakturering till Centralförvaltningen
- Statistikuppgifter gällande start- och landning.
Från år 1975 omorganiserades flygplatsen från central styrning till eget resultatansvar. Administrationen flyttades från sitt kontor i huvudbyggnaden till driftbyggnaden. Det var Flygplatschefen och hans sekreterare samt driftchefen och hans sekreterare.
1984 stod den nya administrationsbyggnaden i två våningar färdig, där kontoren med konferenslokaler var placerade på vån två och helikopterhangar, snickeri och EL/VVS enheten på undervåningen.
Administrationen fick utökade arbetsgifter som följer.
Ansvaret för administrationen hade flygplatschefens assistent/sekreterare.
Följande arbetsuppgifter sköttes av administrationen:
- Fakturering av flygplatsavgifter, såsom start- och landning, parkering.
- Kontroll av leverantörsfakturor, som utbetalades av centralförvaltningen.
- Flygplatsstatistik
- Diarieföring
- Delaktig i budgering av flygplatsen intäkter och kostnader
- Registrering/bokföring av flygplatsens intäkter och kostnader.
- Försäljning av flygplatsreklam och upprättande av avtal.
- Bokning och service vid konferenser
- Återbetalning av moms till utländska resenärer
- Anmälningar av sjuk eller barnledig personal till försäkringskassan
- Framtagning av löneunderlag för personal, som vidarebefordrades för utbetalning Centralförvaltningen.
- Ingick i gruppen som deltog att ta fram kravspecifikation till nya flygplatsbyggnaden som invigdes 1991.