VTP
Vtp från början
Jönköpings flygplats (gamla) fick Vtp 1956 (värnpliktig tjänstepliktiga).
2 st Vtp inkvarterade på A6 artilleriregemente, då fanns bara tidningsflyg med tyngre trafik. Vtp kom till flygplatsen vid varje start och landning. Då fanns på flygplatsen bara en liten brandbil av märket Dodge Jeep. Brandbilen var utrustad med 800 liter skumvätska. Ett litet släp med 400 liter skumvätska.
Hösten 1957 startade Linjeflyg. En större brandbil av märket Tatra kom då till flygplatsen, varför Vtp utökades till 4 st. Vtp var förlagda på A6 till 1961.
1961 var Vtp förlagda till driftbyggnaden på den nya flygplatsen.
1967 började Transair flyga charter med större flygplan, fler brandbilar anskaffades och Vtp utökades till 9 personer. I samband med detta räckte inte driftbyggnadens förläggning till. Då gjordes en förläggning av baracker. Efter ett tag utökades trafiken och chartern och fler Vtp fodrades. Barackförläggningen utbyggdes ytterligare med flera rum, lokaler för utbildning och motion. Brandbilsparken utökades med fler brandbilar.
I anslutning till barackbyggnaden, uppfördes ett rum för vakt och flygplatsens telefonväxel, samt Grind A tillkom. Vakten och växeln ansvarades av Vtp. Nu var flygplatsen öppen hela dygnet.
1990 fanns som mest 27 Vtp.