Du är här: Hem » Flyghistorik » Luftfartsverket » Fälttjänst » Vinterfälthållning

Vinterväghållning

Snöslungor

Två typer av snöslungor, Volvo och EWD från 1961.

Volvo T31 frontlastare

Volvotraktor T 31 utrustad med frontlastare

Äldre snöslunga

Äldre snöslunga. Kapaciteten blev så småningom otillräcklig

Volvo BM lastmaskin

Volvo BM lastmaskin i snösvängen

Fält Ramp 11

Slungaggregat apterad på väghyvel.

Axamo 471

Fläktsopmaskin dragen av Dodgejeep "Volvovalp", bogserar flamkastaren. Till vänster körs lastbil med sandspridare.

Fält Ramp 1

Bogserbar fläktsopmaskin ARA

L90 ARA

Fläktsopmaskin ARA.

Bromsvagn

Bromsvagn. Modern utrustning för mätning av bromsverkan s k bromsvagn med inbyggt mäthjul som registrerar bromsverkan på en diagramremsa. Denna mätmetod ger mer exakta bromsvärden över hela banlängden. Aktuella värden rapporteras till piloterna via flygtrafikledningen.

Ax 1151

Tidig utrustning för mätning av bromsverkan s k templimeter.

Templimtern var placerad i fordon som vid kraftig inbromsning registrerade ett mätvärde. Vid en sammanräkning av aktuella värden beräknades ett medelvärde av bromsverkan som rapporterades till piloten innan landning via flygtrafikledningen.

 Flamkastare

PSB

Självgående plog, sop- och blåsmaskin, kallad PSB.

Axamo 590

Självgående fläkt/sopmaskin Åsbrink

Snöslunga Smith

Snöslunga Smith och Svedala Arbrå Rolba apterad på lastmaskin

Snöslunga apterad på hjullastare, Drivs med egen motor. Stora  motorresurser krävs för snöslungor med stor kapacitet. (ca 45 kbm/minut).

Sandsilo

Sandsilo

Fält Ramp 2

Boghballe Ureaspridare.

Efter halkbekämpning kontrollerades bromseffekten med olika mätutrustningar. Uppmätta värden rapporterades till flyglansbesättningen före landning via flygtrafikledningen.

 Fält Ramp 16

Sandspridare Waeiser. Utrustning för spridning av uppvärmd sand.