A6
A6 övningsfält - Jönköpings första flygfält
Den första ballongen med en människa ombord lyfte 1783. Som så många andra upptäckter fick ballongen även en militär användning. Svenska försvaret skaffade ballonger på 1890-talet. Dessa skulle användas för bl.a. eldledning vid såväl Armén som Flottan. Vid Armén var det Fälttelegrafkåren som organiserade ballongförband. Bl.a. tilldelades Bodens fästning en ballong. I början av första världskriget användes ballonger, men snart tog flygplan över. Den svenska flottan gjorde sig snart av med sina ballonger, men inom Armén fanns de kvar. I samband med den stora försvarsnedskärningen 1925, kom ballongmaterialen att överföras till A6. Som krigsmateriel var ballongerna föråldrade men som utbildningsmateriel var de bättre än inget. A6-artilleristerna fick luftvana. De lärde sig att leda artillerield från luften, att flygfotografera och att tolka flygfoton.
A6 "ballongepok" slutade 1936. Därefter användes först autogiro och vid andra världskrigets inledning flygplanet Fiesler-Storch, även kallad "Storken". Det tillhörde dock flygvapnet. Under 50-talet organiserade Artilleriflygskolan, och artilleriregementena tilldelades egna flygplan.
Styckjunkare Carl-Erik Suneson var en av dem som tjänstgjorde vid regementets ballongutbildning.
Ur Ballongförarens Dagbok av Carl-Erik Suneson
Fyllning av kulballong med lysgas
Från Hoa:s samlingar
Under Jönköpings första flygepok mellan 1913 och 1935 låg stadens flygfält faktiskt på A6:s exercisfält, nuvarande A6 Centers stora parkering.
Läs mer av Magnus Widells artikel i Smålandsartilleristen nr 2 2013.