Du är här: Hem » Flyghistorik » Flight Spot ESGJ

Flight Spot ESGJ

Här visas foto på flygplan som besökt Axamo Flygplats / Jönköping Airport.

 

D-IHR

Foto Jonny Andersson den 1999-07-26. Maskinen är en Britten-Norman BN 2A-8 med registreringen D-IHER, och opererades av Roland Air med serienummer 377, tillverkningsår 1973, konfigurerad för 1 besättningsman och 9 passagerare. Motorer: 2x Lycoming TIO-540-H1A. Övriga registreringar/operatörer: D-IHER: Hewo, Lenfer, LGW, Luftverkehr Friesland, F-BUTN: SAI Groupe, SE-LGN: Västergötlands Fallskärmsklubb, G-BBUA: Britten Norman Ltd, G-51-377, Britten Norman Ltd, 5T-TJV: Cominor, SNIM (Socite National Industrie et Miniere), PJ-SUN: Divi Divi. Landningshaveri i havet den 2009-22-10 pga motorproblem, vid Kralendijk, Nederländska Antillerna. 1 person omkom. Maskinen skrotad.

 

OH-BND

Foto Jonny Andersson den 1996-09-24. Maskinen är en Pilatus Britten-Norman BN 2B-21 med registreringen OH-BND, och opererades av Skärgårdsflyg, Mariehamn, (EFMA) med serienummer 2171, tillverkningsår 1987, konfigurerad för 9 passagerare. Motorer: 2x Lycoming IO-540-K-1B5. Övriga registreringar/operatörer: N856BC: Broward County, Florida USA. Försedd med utrustning för sprayning av bl.a. mygghärjade områden.

 

G-MAJK

Foto Jonny Andersson den 2010-03-16. Maskinen är en BAE Jeststream 41-4101 med registreringen G-MAJX, och opererades av Eastern, med serienummer 41098. Första flygning 1996-12-19, konfigurerad för 29 passagerare. Motorer: 2x Allied Signal TPE 331-14. Övriga registreringar/operatörer: N330UE: Atlantic Coast Airlines, HK-4786: Easy Fly, Colombia.

 

G-BEPS

Foto Jonny Andersson den 2000-09-21. Maskinen är en Shorts SC5 med registreringen G-BEPS, och opererades av Heavy Lift Cargo Airlines, med serienummer1822. Första flygning: 1966-02-21, konfigurerad för 156 passagerare alt. Cargo. Motorer: 4x Rolls Royce Tyne RTy12 Mk 101. Övriga registreringar/operatörer: G-52-13: Testregistrering,

XR368: Royal Air force 53 Skvadronen, G-BEPS: TAC Heavylift. Maskinen skrotad på Southend SEN England i Oktober 2008.

 SE-LDG

Foto Jonny Andersson den 2001-03-16. Maskinen är en CASA 212CC Aviocar 200 med registreringen SE-LDG, och opererades av Trygg-Flyg, med serienummer 192. Tillverkningsår: 1982, konfigurerad för 19 passagerare. Motorer: Garret TPE 331-10R-511. Övriga registreringar/operatörer: N437CA: Executive Air Charter, National Air, LV-WEU: El Pinguino, N192MA: Murray Aviation, N109BH: Bighorn Airways, N192PL: Levregistrering till USA.

 OO-DJX

Foto Jonny Andersson den 2001-03-10. Maskinen är en Avro 146 RJ85 med registreringen OO-DJX, döpt till Andreas Studte och opererades av SABENA, med serienummer 2297. Första flygning: 1996-11-09, konfigurerad för 70 passagerare. Motorer: 4x Lycoming LF507-1F. Övriga registreringar/operatörer: G6-297: Testregistrering, OO-DJX: Brussels Airlines, Delta Airtransport, G-CHREF: Falko Regional Aircraft. Maskinen skrotad i november 2017.

 OY-SVI

Foto Jonny Andersson den 1998-09-08. Maskinen är en Bae ATP med registreringen OY-SVI, döpt till Benyhone och opererades av British Airways (Sun Air), med serienummer 2061. Tillverkningsår: 1993, konfigurerad för 64 passagerare. Motorer: 2x PWC 126. Övriga registreringar/operatörer: G-11-061: Testregistrering, G-BUYW: British Aerospace, HL-5227 Seoul Air International, SE-LNX: Converterad för Cargo, West Air Sweden, LX-WAK: West Air Luxembourg

 

G-BNIZ 

Foto Jonny Andersson den 1996-03-27. Maskinen är en Fokker F-27-600 med registreringen G-BNIZ och opererades av Channel Express, med serienummer 10405. Byggår: 1969, konfigurerad för Cargo. Motorer: Rolls Royce Dart 532-7. Övriga registreringar/operatörer: G-BNIZ: Air Cargo UK, TC-MNF: MNS Cargo Airlines, OY-SRA: Star Air (Maersk) 9Q-CLQ: Air Zaire, Air Congo, PH-FOD Fokker

 

D-BAKU 

Foto Jonny Andersson den 1988-06-05. Maskinen är en Fokker F-27-200 med registreringen D-BAKU och opererades av DLT, Deutche Luftverkhersgesellschaft, med serienummer 10137. Första flygning 1959-12-19, konfigurerad för 55 passagerare. Motorer: Rolls Royce Dart 532. Övriga registreringar/operatörer: D-BAKU: WDL Aviation, FTG Airservice Flugcharter, Field Aviation, D-BATU: Helmut Horten, PH-FSD: Fokker, ATI Aero Transport Italiani, Libyan Arab Airlines, Air Inter, F-BRHL: EAS Europ Aero Service, Air Littoral, TN-ACR: Lina Congo. Maskinen skrotades i februari 1992.

 

D-BOOM 

Foto Jonny Andersson den 1980-06-05. Maskinen är en Fairchild F-27J med registreringen D-BOOM och opererades av WF, Wirtchaftsflug, med serienummer 115. Tillverkningsår: 1965. f, konfigurerads initialt för 52 passagerare. Motorer: Rolls Royce Dart 532-7. Övriga registreringar/operatörer: N2704J: Allegheny Airlines, Air South, Artnell International Ltd, D-BOOM: Holstenflug, Pennair, Britt Airways, N381BA: Britt Airways, Continental Express, Best Tool and Manufactoring Co, Airlift International, Cara Express Aviation, F-GIAP: Europ Aero Lease, 9M-SSN: Malaysian Helicopter Service, D-BCEA: Air Traffic GmbH, Cara Express Aviation, WDL Aviation. Maskinen skrotad 2012.

 

OO-TAU

Foto Jonny Andersson den 2008-06-11. Maskinen är en BAe 146-200 QT (Quiet Trader) med registreringen OO-TAU och opererades av TNT, Global Express Logistics, med serienummer E2100. Tillverkningsår: 1988. f, konfigurerad för Cargo. Motorer: 4x Lycoming ALF 502 R-5. Övriga registreringar/operatörer: G-BOHK: Testregistrering, G-TNTJ: Air Foyle, TNT Express. D-ANTJ: NFD Nürnberger Flugdienst, TNT Express, Eurowings, EC-GQP: Pan Air Lineas Aereas. Avställd för brandbekämpning i Liege, Belgien 2014-01-03.

 

SE-DSP 

Foto Jonny Andersson den 2005-08-31. Maskinen är en BAe Avro RJ 100A med registreringen SE-DSP och opererades av Malmö Aviation, med serienummer E3242. Tillverkningsår: 1994, första flygning 1994-06-11, konfigurerad för 102 pax. Motorer: 4x Honeywell LF 507. Övriga registreringar/operatörer: G-6-242: Testregistrering, N504MM: SAM Colombia, SE-DSP Braathens Regional Aviation. Maskinen skrotad i Köpenhamn. Incidentrapport från flygning mellan Sturup och Bromma 2016-09-29. Stick-shaker indikering, som föranledde retur till Sturup, med lyckad landning. Incidenten utredd av Haverikommissionen (SHK). Full rapport finns att läsa på "nätet".

 

LN-NPM 

Foto Jonny Andersson den 1987-01-31. Maskinen är en Fokker F-27 100 med registreringen LN-NPM och opererades av Busy Bee, med serienummer 10287. Tillverkningsår: 1965, konfigurerad för 44 pax. Motorer: 2 x Rolls-Royce Dart 532. Övriga registreringar/operatörer: SE-KZG: Air Nordic Swe Aviation, New Air, EuReCa, 9G-SOB: Sobel Air Ghana, National Airways Gabon, TL-ADS: Air Obangui

 

G-CEXF

Jonny Andersson den 2003-12-01. Maskinen är en Fokker F-27 500 F med registreringen G-CEXF och opererades av Channel Express, med serienummer 10660. Tillverkningsår: 1983, Initialt konfigurerad för 55 pax, konverterad för Cargo. Motorer: 2 x Rolls-Royce Dart 532-7. Övriga registreringar/operatörer: SU-GAE: Air Sinai, TC-MBB: MNG Airline, PK-KRJ: Asia Link Cargo Express. Nödlandning på Jersey 2001-06-05 pga brand i vänster motor. Maskinen reparerades efter haveriet.

 

F-BUIK

Foto Jonny Andersson den 1986-05-31. Maskinen är en Fokker F-27 100 med registreringen F-BIUK och opererades av Uni Air International, Taiwan, serienummer 10247. Tillverkningsår: 1959, konfigurerad för 44 pax. Motorer: 2 x Rolls-Royce Dart 532. Övriga registreringar/operatörer: PH-FFN: Fokker, PI-C508: Philippine Airlines, I-SARK: Alisarda, F-BVTO: TAT, Transport Aerien Transregional, F-OGIM: Air Martinique, Ecuato Guineana de Aviaction. F-BIUK: Aero Stock, Skrotad den 1991-12-20.

 

F-BYAO

Foto Jonny Andersson den 1992-02-17. Maskinen är en Fokker F-27 100 med registreringen F-BYAO och opererades av Institute Geographique National, serienummer 10127. Tillverkningsår: 1959, initialt konfigurerad för 72 pax. Motorer: 2 x Rolls-Royce Dart 532. Övriga registreringar/operatörer: PH-FAX: Fokker, F-WYAO: Institute Geographique National, VH-EWA: East-West Airline, Maskinen döpt till City of Tamworth, F-BYAO: Uni Air, Air Senegal. Konverterad till lång nos (102A) och F-dörr. Såld till Aviation Rotables Supply, Dinard som reservdelsbank och senare skrotad.

 

G-AZMF

Foto Jonny Andersson den 1997-08-26. Maskinen är en BAC 1-11-530FX med registreringen G-AZMF och opererades av European Aviation Aircharter, serienummer 240. Tillverkningsår: 1972, konfigurerad för 119 pax. Motorer: 2 x Rolls-Royce Spey 512-14 DWE. Övriga registreringar/operatörer: G-AZMF: British Caledonian, Austrian Airlines, British Airways, PT-TYY: Transbrasil, 7Q-YKJ: Air Malawi. Groundades pga av bullerrestriktioner. Transporterades den 2008-11-29 till Newcastle College Aviation Academy, och används som undervisningsobjekt.

 

D-AELJ 

Foto Jonny Andersson den 2008-03-18. Maskinen är en Fokker F-27-600F med registreringen D-AELJ, döpt till The Flying Dutchman, serienummer 10342. Första flygning: 1967-10-18, konfigurerad för Cargo (typ 600) och opererades av WDL CARGO. Motorer: 2 x Rolls-Royce Dart Turboprop. Övriga registreringar/operatörer: PH-FLN: Fokker, Libyan Arab Airlines, BIAS, Belgian International Airservices OY-DNF: Linair, OO-HLN: BIAS, Belgian International Airservices, Air Alpes, F-BYAB: TAT, Touraine Air Transport, Air Jet. Makinen skrotad

 

SE-DRL SE-DRL_1

Foto Jonny Andersson den 1999-07-27 och hämtad ur "Fire Aviations" arkiv. Maskinen är en Bae 146-200A, med registreringen SE-DRL serienummer E-2138. Första flygning: 1989-06-29, konfigurerad för 85 passagerare och opererades av Malmö Aviation. Motorer: 4xLycoming ALF 502 R-5. Övriga registreringar/operatörer: G-5-138: Testregistrering, N883DV: Discovery Airways, BEX, Business Express Airlines, N138TR: Tristar Airlines, Delta Connection, C-FHAA: Air Atlantic, SE-DRL: Braathens Malmö Aviation, G-JEAY: British European, Flybe, N-18FF: JAC, Neptune Aviation Services, N472NA: Neptune Aviation Services, ombyggd till vattenbombare.

 

SE-DRC

Foto Jonny Andersson den 1999-03-03. Maskinen är en Bae 146-200, med registreringen SE-DRC serienummer E-2053. Första flygning: 1986-03-03, konfigurerad för 85 passagerare och opererades av Malmö Aviation. Motorer: 4xTextron-Lycoming ALF 502. Övriga registreringar/operatörer: G-5-053:Testregistrering, N695AA: Air Brazil, ZS-SBD: KBI, Nationale Regionale Transport, N142AC: Air Cal, American Airlines, EI-CWC: Cityjet, N146BL: US Bank, TR-LIR: Nationale Regionale Transport, SE-DRC: Braathens-Malmö Aviation. Skrotad i april 2016 som ZS-SBD vid HLA, Lanseria Apt, Sydafrika

SE-DRA

Foto av Jonny Andersson den 1999-07-15. Maskinen är en Bae 146-200, med registreringen SE-DRA serienummer E-2115. Första flygning: 1988-09-05, konfigurerad för 85 passagerare och opererades av Braathens-Malmö Aviation. Motorer: 4x Lycoming ALF 502 R5. Övriga registreringar/operatörer: G-11-115: Testregistrering, C-GRNY: Air Nova, G-BRXT: Princess Air, SalAir, Air Uk, Malmö Aviation, British Aerospace, Tronos OY-RCW: Atlantic Airways. Maskinen skrotad.

 

YU-ANN

Foto Jonny Andersson den 1986-05-31. Maskinen är en BAC 1-11 Ser 525 FT. (Sista tillverkade BAC 1-11) med registreringen YU-ANN serienummer 272. Första flygning: 1982-02-14, konfigurerad för 119 passagerare och opererades av Adria Airways. Motorer: 2 x Rolls Royce Spey 512-14DW. Övriga registreringar/operatörer: YR-BCO: Tarom, G-TARO: DanAir, EI-BSZ: Ryanair, YU-ANN: Adria Airways. Maskinen havererade vid landning den 1995-12-30 på Istanbul-Atatürk IST flygplats vid landning med hård studs, varvid noshjulet kollapsade och maskinen gled av vid sidan av banan. Totalhaveri.

 

EI_COQ

Foto Jonny Andersson den 2005-08-31. Maskinen är en Bae 146 RJ-70 med registreringen EI-COQ, serienummer E1254. Första flygning: 1994-08-25, konfigurerad för 70 passagerare och opererades av Transwede. Motorer: 4 x Lycoming LF507-1F. Övriga registreringar/operatörer: 9H-ACM: Air Malta, EI-COQ: Azzura Air (Döpt till Sardegna), Air Malta, SAS, SE-DJP: Transwede, Malmö Aviation, G-BVRJ: QinetiQ, QQ102: Royal Air Force, G-ETPK: QinetiQ

 

SE_DIT

Foto Jonny Andersson den 1991-05-29. Maskinen är en Bae 146-300QT (Quiet Trader) med registreringen SE-DIT, serienummer E3151. Byggår: 1989, konfigurerad för Cargo och opererades av XP Express Parcel Systems. Motorer: 4 x Honeywell HW ALF 502 R-5. Övriga registreringar/operatörer: SE-DIT: Malmö Aviation, G-TNTR: Air Foyle, XP Express Parcel Systems, TNT Express, OO-TAA: TNT Airways, EC-LMR: Pan Air Lineas Aereas, TNT Express, ASL Airlines Spain, D-AWDL: WDL Aviation, VH-SQR: Pionair Australia

 

9V-WGA

Foto Jonny Andersson den 1983-07-06. Maskinen är en Boeing 727-212 (C-22C) med registreringen 9V-WGA, serienummer 21946/1504. Första flygning: 1979-07-09, konfigurerad för 134 säten och opererades av Age of Enlightenment Aviation. Motorer: 3 x Pratt & Whitney JT 8D-15. Övriga registreringar/operatörer: 83-4618: US Airforce, 9V-WGA: Age of Enlightenment Aviation, N48054 Rolls Royce CC, CIC-Ryan Aviation, E-systems, N8596C US Airforce, 9V-SGH: Singapore Airlines.

 

SE-MEE

Foto Jonny Andersson den 2014-06-20. Maskinen är en BAe ATP med registreringen SE-MEE, serienummer 2019. Första flygning: 1989-11-10, konfigurerad för 64 säten och opererades av Next Jet. Motorer: 2xPWC, PW126. Övriga registreringar/operatörer: G-11-19: Testregistrering, S2-???: Biman Bangladesh Airlines, G-BRTG: British Aerospace, CS-TGL: SATA Air Acores, Air Malta, Portugalia Airlines. Döpt till Santa Maria. Incident den 18:e mars 2010 vid FCN, (Funchal Madeira). Sidorodret skadat vid en storm. Maskinen skrotad i maj 2019-10-25 på MMX. (Malmö, Sturup.)

 

SE-LGU

Foto Jonny Andersson den 2000-10-18. Maskinen är en BAe ATP med registreringen SE-LGU, serienummer 2022. Första flygning: 1990-03-27, konfigurerad för Cargo och opererades av West Air. Motorer: 2xPWC, PW126. Övriga registreringar/operatörer: N853AW: Air Wisconsin, United Express, United Feeder Service (UFS). Maskinen skrotad i maj 2017 på MMX. (Malmö, Sturup.)

 

SX-BPS

Foto Jonny Andersson den 2009-12-17. Maskinen är en BAe ATP med registreringen SX-BPS, serienummer 2005. Första flygning: 1988-02-11, konfigurerad för 72 säten och opererades av AirGO för West Air Sweden. Motorer: 2xPWC, PW126. Övriga registreringar/operatörer: G-OATP: British Aerospace, G-MANM: Manx Airlines, British Regional Airlines, British Airways Region Express, British Airways City Express, SX-BPS: AirGo Airlines, SE-MAN: West Air Sweden, LZ-BPS AirGO Airlines, G-MANO: Atlantic Airlines, G-UIET: Manx Airlines, Logan Air.

 

ZE700

Foto Jonny Andersson den 2005-09-28. Maskinen är en BAe HS 146 C1 med registreringen ZE700, serienummer E1021. Första flygning: 1984-11-23: 1984, konfigurerad för VIP-transporter och opererades av Royal Airforce. Motorer: 4x Lycoming ALF 502 R-3. Övriga registreringar/operatörer: G-5-507: British Aerospace, G-6-021: British Aerospace, G-CFMY: Aircraft Maintenace Services. En incident finns rapporterad den 29:e juni 1994 från Islay-Glenegedale Airport, EGPI. Vid landning uppstod låsning av bromsarna, som orsakade en "overrun". Pilot vid tillfället var HKH Prinsen av Wales. Maskinen finns nu utställd på South Wales Aviation Museum, St Athan.

 

G-FLTB

Foto Jonny Andersson den 2008-05-19. Maskinen är en BAe ATP 146 200 med registreringen G-FLTB, serienummer E 2024. Tillverkningsår: 1984, avsedd för 109 pax och opererades av Skyways Express. Motorer: 4x Lycoming ALF 502 R-5. Övriga registreringar/operatörer: N166US: US Air, FAB-104: TAM Bolivia, N348PS: PSA, G-DEBC: Debonair, G-CCHA: Business Air, BMI British Midlands, EI-CZO: Cityjet, G-FLTB: British Airways, Flightline. Den 20:e februari, kl. 08.33, råkade EI-CZO ut för en allvarlig incident på London City Airport under landning. Samtliga 4 däcken i huvudställen punkterades och en "overrun" blev påföljden.

 

SE-DUO

Foto Jonny Andersson den 1998-06-03. Maskinen är en Boeing 757-236 med registreringen SE-DUO, serienummer 24792. Tillverkningsår: 1990, avsedd för 214 pax och opererades av Britannia Nordic. Motorer: 2x Rolls-Royce RB 211-535 E4. Övriga registreringar/operatörer: EC-446: Air Europa, EC-EVC: Air Europa, EC-786: Air Europa, G-BRJI: Rednall Ltd, Ambassador Airways, SX-BBZ: Venus Airlines, SE-DUO: Blue Scandinavia, TUI Fly Nordic, G-CDUO Britannia, Thomson Fly, C-FKCJ: Cargojet Airways. Konverterad till Cargo i Jacksonville, VQQ, Florida, USA i Juli 2008.

 

SP-LOA

Foto Jonny Andersson den 2008-03-12. Maskinen är en Boeing 767-25 D (ER) med registreringen SP-LOA, serienummer 24733. Tillverkningsår: 1989 avsedd för 189 pax och opererades av LOT. Motorer: 2x General Electric CF6-80C 2B4. Övriga operatörer/registreringar: XA-MXN: Mexicana, XA-AMX: Aeromexico, N473AG: Aviation Capital Group, N6046P: Leveransregistrering. Maskinen skrotad 2014.

 

TE-FIE

Foto Jonny Andersson den 2006-10-07. Maskinen är en Boeing 757-200 23 APF med registreringen TF-FIE, serienummer 24566. Första flygning 1989-11-04, avsedd för Cargo, och opererades av IcelandAir Cargo. Motorer: 2x Rolls-Royce RB211-535 E4. Övriga operatörer/registreringar: 5Y-BGI: Kenya Airways, XA-RLM: Teasa, Air Madiera, N566AN Anst WW, WTC, VH_NOF: Guyana 2000, C-FKAJ:CargoJet Airways, N720DB: Awas Aviation Services. Ombyggd till Cargo-version för Icelandair Cargo.

 

TE-FID

Foto Jonny Andersson den 2006-11-11. Maskinen är en Boeing 757-23 APF med registreringen TF-FID, serienummer 24567. Första flygning 1990-01-03, avsedd för Cargo, och opererades av TNT Global Express. Motorer: 2x Rolls-Royce RB211-535 E4. Övriga operatörer/registreringar: N1791B: Testregistrering, N757NA: Ansett Worldwide, North American Airlines, National Airlines, TF-FID: Icelandair, C-FLAJ: CargoJet Airways

 

OY-SEZ

Foto Jonny Andersson den 1997-09-14. Maskinen är en Boeing 727-2M7/17A med registreringen OY-SEZ, serienummer 21202. Byggår: 1976, avsedd för 182 passagerare, och opererades av Sterling European. Motorer: 3 x Pratt & Whitney JT8D-17. Övriga operatörer/registreringar: OY-SEZ: Trans Aer Int. Airlines, N292SC: Sun Country Airlines, N723RW: Huges Air West, Republic Airways, Northwest Airlines, Sportsflight Airways. Maskinen skrotad i Tucson, Arizona 2003.

 

EC-GCA

Foto Jonny Andersson den 1998-11-15. Maskinen är en Boeing 757-236 med registreringen EC-GCA serienummer 22185. Byggår: 1984, avsedd för 228 passagerare, och opererades av IBERIA. Motorer: 2 x Rolls Royce RB 211-535C-37. Övriga operatörer/registreringar: Air Europa: G-BGW, EC-265, EC-EOK, EC-845. Avensa: YV-78C, Servivensa: YV-78C, Avianca: N951PG, One-Two-Go Airlines: HS-OTB, Pegasus Aviation: N951PG, Orient Thai Airlines: HS-OTB. Maskinen skrotad.

 

EC-FEF

Foto Jonny Andersson den 1996-11-10. Maskinen är en Boeing 757-236 med registreringen EC-FEF serienummer 24794. Byggår: 1998, avsedd för 178 passagerare, och opererades av Air Europa. Motorer: 2 x Rolls Royce RB 211-535 E4. Övriga operatörer/registreringar: Air Europa: G-BRJH, EC-669, EC-FEF, Iberia: EC-FEF, EC-HDG, National Airlines: N526NA. Ryan Int. Airlines: N526NA, Aerosur: N526NA. Skrotad i Mars 2014 på Sanford Airport, Florida.

 

SE-DDB

Foto Jonny Andersson. Maskinen är en Boeing 727-134 med registreringen SE-DDB serienummer 19692. Byggår: 1967, avsedd för 129 passagerare, och opererades av Transair. Motorer: 3x Pratt & Whitney JT8D-9A. Maskinen döptes till Northern Light. Övriga registreringar/operatörer: SE-DDB: Scanair, Air Madiera, RP-C1241: Philipine Airlines, HC-BLF: Tame Ecuador, Ommålad för Central Airlines Nigeria, men ej använd. Totalhaveri den 2002-01-28 när maskinen flög in i en bergvägg på 147011 ft höjd vid Ipales, Colombia. Alla omkomna. Total driftstid: 64001h och 49819 landningar.

 

OY-SBH

Foto Jonny Andersson. Maskinen är en Boeing 727 2B7 med registreringen OY-SBH, serienummer 22164. Första flygning 1981-04-20, avsedd för 129 passagerare, och opererades av Sterling Airways. Motorer: 3x Pratt & Whitney JT8D. Övriga registreringar/operatörer: N722AL: US Air, OY-SBH: Tunis Air, Air Liberte Tunesie, OB-1590: Aero Peru, N907 PG: Aero Peru, Pacific Aviation, XA-TMA: Allergro Airlines, CP-2427: LAB Bolivia, N907PG: Pegasus Aviation.

 

TF-GRL

Foto Jonny Andersson maj 1998. Maskinen är en Boeing 757-236 PSF med registreringen TF-GRL, serienummer 25620/449. Tillverkningsår 1992, avsedd för 219 passagerare, och opererades av Greenland Air. Motorer: 2 x Rolls Royce RB 211-535 E4. Övriga registreringar/operatörer: N701AX: Wells Fargo Bank, G-IEAC: Inter European Airways ,C-CSVS: Airtours Int. Airways, Tasman Cargo Airlines, DHL Air, VH-TCA: Tasman Cargo Airlines, OY-GRL: Air Greenland, G-DHKZ: DHL Air UK, OE-LNB: DHL Air Austria. Maskinen var döpt till "Kunuunnguaq".

 

SE-DSL

Foto Jonny Andersson 1995-05-30. Maskinen är en Boeing 757-236 SF med registreringen SE-DSL, serienummer 25593. Första flygning 1992-06-12, avsedd för 190-235 passagerare beroende på operatör, och opererades av Sunways Airlines. Motorer: 2 x Rolls Royce RB 211-535. Övrig registreringar/operatörer: G-BUDZ: Caledonian Airways, Ambassador Airways, Avianca. N593KA: Wilmington Trust. C-GRYK: Royal Airlines, Transavia, Canada 3000 Airlines. N593RA: Wilmington Trust. G-OOOZ: Air 2000, Skyservice Airlines, First Choice Airways, Thomson Airways. N960FD: Federal Express. Ombyggd till Frieghter. Döpt till "Brenna".

 

TF-FIG

Foto Jonny Andersson 2006-09-02. Maskinen är en Boeing 757-23 APF med registreringen TF-FIG, serienummer 24456. Första flygning 1989-07-10, avsedd för godstransport, kapacitet 39.160 kg, och opererades av Icelandair Cargo. Motorer: 2 x Rolls Royce RB 211-535 E4. Övrig registrering/operatör: N571CA: Challenge Air Cargo, Döpt till Spirit of Miami.

 

SE-KTN

Foto Jonny Andersson 1991-08-31. Maskinen är en Dornier 228-100 med registreringen SE-KTN, serienummer 7024, tillverkningsår 1983, försedd med 19 säten, och opererades av North Cross Airways. Motorer: 2 x Garrett TPE331-5. Övriga registreringar/operatörer: D-IBLF: Dornier Luftfart, LN-NBV: Norving, D-CBDW: Dornier Luftfart, 9N-ACV Everest Air.

 

SE-DVH

Foto Jonny Andersson 1998-03-30. Maskinen är en Airbus 320-212 med registreringen SE-DVH, serienummer 190, första flygning 1991-03-15, försedd med 144 säten, och opererades av Novair. Motorer: 2 x CFMI CFM56-5A3. Övriga registreringar/operatörer: N484GX: LASCA, LADECO, Onur Air, G-BWKN: Excalibur, G-UKLJ: Lesiure Int. Airways, PH-DVR: Novair, F-OHFU: Volare Airlines, VH-YQA: Stratigic Airlines, Air Austria

 

5B-DBC

Foto Jonny Andersson 1992-05-18. Maskinen är en Airbus 320-231 med registreringen 5B-DBC, serienummer 295, första flygning 1992-01-27, försedd med 180 säten, och opererades av Eurocypria. Motorer: 2 x IAE V2500 A1. Övriga registreringar/operatörer: 5B-DBC: Cyprus Airways, XY-AGM: Myanmar Airways, C5-AAH: Aeolus Air, Arana Afghan Airlines, ER-AXJ: Fly One. 1999-06-19: Incident på Gatwick, London UK. Kollision under Pushback från Gate 12. Augusti 2018, såld till Aeroparts avg Ltd.

 

9A-CBD 9A-CBD_1

Foto Jonny Andersson 2004-05-19 och Boran Pivcic 2014. Maskinen är en MC Donnel Douglas MD-82 med registreringen 9A-CBD, serienummer 48095, första flygning 1982-01-20, försedd med 165 säten, och opererades av Air Adriatic, döpt till: I never give up. Motorer: 2st Pratt & Whitney JT8D 217A. Övriga registreringar/operatörer: N940PS: PSA, N815US: US Air, 9A-CBD: My Air, S5-ACC: Aurora Airlines. Döpt till: Spirit of Juliett Papa. 2009-01-14 ställdes maskinen upp som utställningsföremål på Maribor Flight Center. (Foto)

 

SE-DSP

Foto Jonny Andersson 2005-08-31. Maskinen är en British Aerospace Avro RJ 100 med registreringen SE-DSP, serienummer E3242, tillverkad 1994-06-11, försedd med 70 säten, och opererades av Malmö Aviation. Motorer: 4st Textron Lycoming LF 507. Övriga registreringar/operatörer: N505MM: SAM Colombia, SE-DSP: British Aerospace, Braathens Regional, G-6-242: Testregistrering. Incidentrapport från Malmö/Sturup 2016-09-29. Utredd av Svenska Haverikommissionen. Maskinen skrotad 2018-10-24

 

SE-KTM

Foto Jonny Andersson 1991-03-24. Maskinen är en Dornier 228-100 med registreringen SE-KTM, serienummer 7022, tillverkad 1983, försedd med 19 säten, och opererades av North Cross Airways. Motorer: 2st Garrett TPE 331-5. Övriga registreringar/operatörer: D-IBLD: Dornier Luftfart GmbH, LN-HPG: Norving, OY-CHG Ikaros Fly, Airborne of Sweden, 9N-AGY Cosmic Air, SE-KTM: Airborne of Sweden.

 

OY-MBT

Foto Jonny Andersson 2006-03-13. Maskinen är en Canadair CRJ 200ER med registreringen OY-MBT, serienummer 7617, tillverkad 2002, försedd med 50 säten, och opererades av Cimber Air för SAS. Motorer: 2st GE CF34-3B1. Övriga registreringar/operatörer: LY-VTA: KlasJet, Charter Jets, OY-MBT: Air Nostrum, Maersk Air, Cimber/Sterling. G-MSKV: Maersk Air, C-GKDI: Bombardier Aerospace Corp. C-FMLB: Testregistrering.

 

ES-PLY ES-PLY_1

Foto Jonny Andersson 2006-05-03 och Axel Kleigen 2018. Maskinen är en LET 410 UVP med registreringen ES-PLY, serienummer 810727, tillverkad 1981, försedd med 21 säten, och opererades av Piirivalve Lennusalk, Estniska Kustbevakningen. Motorer: 2st typ M601. Övriga registreringar/operatörer: 53+02 och 316: Tyska Flygvapnet. Maskinen finns sedan 2018 uppställd på Estonian Aviation Museum i Tartu, Estland.

 

PH-HZD

Foto Jonny Andersson januari 2000. Maskinen är en Boeing 737-800 NG Max med registreringen PH-HZD, serienummer 28376, med första flygning 1999-04-06, försedd med 189 säten, och opererades av Futura. Motorer: 2st CFM 56-7B27. Övriga registreringar/operatörer: N1786B: Testregistrering, PH-HZD: Transavia, Aeromexico. Maskinen parkerad sedan december 2021.

 

EW-88187 EW-88187_1

Foto Jonny Andersson 1995-10-30 och Borovaya Museum (Obekant datum). Maskinen är en Yak 40 med registreringen EW-88187, serienummer 9620748, med byggår 1976 försedd med 32 säten, och opererades av Latavio för Transeast Airlines. Motorer: 3st Ivchenko AI-25. Övriga registreringar/operatörer: EW-88187: Belarus Goverment, Belavia-Belarusian Airlines, CCCP-88187: Aeroflot, Latavio. Fr.o.m. 17:e oktober 2013 finns maskinen att beskåda på Borovaya Museum i Minsk.

 

PH-HZD_1

Foto Jonny Andersson 1999-10-30. Maskinen är en Boeing 737NG/MAX med registreringen PH-HZD, serienummer 28376, leveransdatum 1999-06-04 försedd med 189 säten, och opererades av Futura International. Motorer: CFMI 56-7B27. Övriga registreringar/operatörer: N1786B: Testregistrering. PH-HZD: Transavia Airlined, Aeromexico. Maskinen parkerad i December 2021.

 

OY-KKA

Foto Jonny Andersson 1998-10-18. Maskinen är en Boeing 737-683 med registreringen OY-KKA, serienummer 28289, leveransdatum 1998-09-30, försedd med 120 säten, och opererades av SAS. Motorer: CFM 56-7B20. Övriga registreringar: N5002K, LN-RPW. Maskinen skrotad 2019.

 

SE-DUD

Foto Jonny Andersson april 1994. Maskinen är en Fokker 100 med registreringen SE-DUD, serienummer 11325, byggår 1990, försedd med 100 säten, och opererades av Transwede. Motorer: Rolls-Royce Tay 650-15. Övriga registreringar/operatörer: SE-DUD: Braathens, PH-EZI: Fabriksregistrering, F-GPNL: Air France Regional, HB-JVI: Helvetic, PH-CFC: Air Europa. Maskinen skrotad i juni 2015.

 

SE-LGH

Foto Jonny Andersson 1999-09-15. Maskinen är en BAE 3112 Jetstream 31 med registreringen SE-LGH, serienummer 773, byggår 1987, försedd med 19 säten, och opererades av Sveaflyg. Motorer: Garret TPE-12UAR70. Övriga registreringar/operatörer: SE-LGH: European Executive Express, C-FAMK: Ontario Express, OY-SVO: Sun Air Scandinavia, G-EIGG: Highland Airways, Bravo Aviation, Links Air, ES-PJD: Avies, LN-BES Guard Air.

 

SE-KTC

Foto Jonny Andersson 1999-09-13. Maskinen är en Fokker F-27 Mk 50 med registreringen SE-KTC, serienummer 20124 och opererades av Flying Enterprise. Motorer: Pratt & Whitney Canada PW 125 B. Övriga registreringar/operatörer: SE-KTC: Amapola, Largus Aviation, Skyways. OY-MAG: Maersk Air, 5Y-JWH: Jetways Airlines, 5Y-JJJ: Silverstone Air Services.

 

LN-ROR 

Foto Jonny Andersson 2002-04-14. Maskinen är en MD-82 (DC9-82) med registreringen LN-ROR, serienummer 49385 och opererades av SAS. Maskinen döptes till Assur Viking. Första flygning: 1985-11-19. Säten för 172 passagerare. Motorer: Pratt & Whitney JT8D-219. Övriga registreringar/operatörer: SE-DFT: SpanAir, Nordic East International Airways. N429NV: Allegiant Air. Haveri 2018-04-08: Maskinen kanande av bana 21 vid landning på Sioux Falls Regional Airport, SD, USA. Snöfall vid tillfället. Inga personskador.

 

TC-JFY

Foto Jonny Andersson 2003-07-19. Maskinen är en Boeing 737 NG/Max med registreringen TC-JFY, serienummer 29783 och opererades av Turkish Airlines. Maskinen döptes till Manisa. Första flygning: 2000-02-14.. Säten för 189 passagerare. Motorer: 2xCFMI CFM 56-7B26. Övriga registreringar/operatörer: N1786B: Testregistrering. TC-JFY: Anadolu Jet, Döpt till Sisli.

 

SE-KLO

Foto Jonny Andersson 1999-02-26 och Carl Byrne 2014-09-19. Maskinen är en SHORTS 360-200 med registreringen SE-KLO, serienummer 3609 och opererades av Swedeways Airlines. Tillverkningsår: 1982. Säten för 36 passagerare. Motorer: PT6A-65AR. (Bild 1) Övriga registreringar/operatörer: SE-KLO: Holmstroem Air, Air Hudik. G-SSWO: Streamline Aviation, Emerald Airways. Via RAF Milliom Aviation Museum, Cumberland, UK, till Saint John Baptist Primary School, Colwick, UK där maskinen används som klassrum. (Bild)

 

SE-KLO SE-KLO_1

Foto Jonny Andersson 1999-02-26. Maskinen är en SAAB 340A med registreringen SE-KCR, serienummer 340A-065 och opererades av Finnaviation. Tillverkningsår: 1986. Säten för 37 passagerare. Motorer: GE CT7-5A2. Övriga registreringar/operatörer: OH-FAA: Finnaviation, SE-KCR: Nordic Solutions, Flying Enterpise, Skyways Express, Avitrans. SP-KPG: Sky Express, Sprint Air, Direct Fly. ZK-KRA: Kiwi Regional Airlines, Air Chathams. SE-E65: Testregistrering.

 

HS-KLA

Foto Jonny Andersson 2000-11-25. Maskinen är en British Aerospace Jeststream 31-3101 (Tidigare Handley Page Jeststream) med registreringen HS-KLA, serienummer 638, och opererades av Flying Enterprise. Motortyp: 2x Allied Signal TPE 331-12. Typens första flygning: 1980-03-28. Övriga registreringar/operatörer: HS-KLA: Air Andaman, SE-LHP: Flying Enterprise, G-31-638, G-BUFL: British Aerospace, OH-JAC: Air Botnia, N-408MX: Eastern Metro Express.

 

EC-GFO

Foto Jonny Andersson 1997-07-19. Maskinen är en Boeing 737-3YO med registreringen EC-GFO, serienummer 24256 och opererades av AIR EUROPA. Motortyp: CFM56-3B1. Övriga registreringar: EC-542, EC-FVJ, EC-204: Air Europa. G-MONM: Euroberlin, Monarch Airlines. F-GNFU: Aeris. OM-AAA: Slovak Airlines. LN-KKR: Norwegian AirShuttle. N449KA: Kahala Aviation Leasing. Skrotad i December 2013 vid Goodyear Airport Phoenix, Arizona, USA.

 

EC-FXP

Foto Jonny Andersson 2000-05-13. Maskinen är en Boeing 737-4Q8 med registreringen EC-FXP, serienummer 24706 och opererades AIR EUROPA och döptes till Villanueva del Conde. Motortyp: CFM56-3C1. Maskinen opererades också av EC-FXP: Iberia, 9M-MJD: Malaysia Airlines, EC-644: Air Europa, F-GRNH: Air Horizons, SP-LLI: Central Wings, N916SK: Sky King,, G-CIPH: VVB Aviation, EI-FVA: Blue Panorama Airlines, Luke Air och ZA-ALC: Albawings.

 

LN-RDK

Foto Jonny Andersson 2000-11-08. Maskinen är en Bombardier DHC-8-Q402 med registreringen LN-RDK, serienummer 4025 och opererades av SAS Commuter och döptes till Ingrid Viking. Motortyp: 2xPWC PW150A.

Maskinen opererades också av SAS, Scandinavian Airlines. Testregistrering: C-GETI. Maskinen skrotades efter haveri 2010 i Aalborg, Danmark.

 

SE-DZK

Foto Jonny Andersson 2001-01-29. Maskinen är en Boeing 737-804 med registreringen SE-DZK, serienummer 28231/538, och opererades av Britannia. Motortyp: 2xCFMI CFM56-7B27.

Övriga operatörer: TUIfly Nordic: SE-DZK, Orenair: VP-BFA, Smart Wings: OK-TSH, Airzena, Georgian Airways: 4L-TIG. Tillfälliga leveransregistreringar: EI-GRE, N281AC och Z-ACSO för Aero Capital Soulutions

 

 SE-DAK

Foto Jonny Andersson 1993-06-09. Maskinen är en Douglas DC9-41 med registreringen SE-DAK, serienummer 47492, och opererades av SAS. Maskinen döptes till Ragnvald Viking. Avregistrerad i Sverige 1995-01-19. Exporterad till USA, Registrering N979AX.

Operatör: Airborne Express. Flögs också av ABX i DHL:s färger.

Avfördes ur registret den 2017-05-23 och skrotades.

 

UN-87337

Foto Jonny Andersson september 1993. Maskinen är en Yakovlev Yak 40 med registreringen UN-87337, med serienummer 9510639, och opererades av Transeast Airlines, Latavio.

Övriga registreringar/operatörer: UP-Y4026: Euro-Asia Air, UN-87337: Atyrau Airways, Air Kazakhstan, CCCP-87337: Aeroflot, Soviet Airlines

 

YL-LBE

Foto Jonny Andersson 1996-06-26. Maskinen är en Tupolev Tu 134/135 av version Tu 1348-3 med registreringen YL-LBE och opererades av Lat Charter Airlines, med serienummer 63285. Motortyp: Soloviev D-30-11.

Övriga registreringar: Latvian Arilines, Latavio, Smart Lynx. RA-65576: Kosmos Airlines, Rusjet, Center South, Jet Air Group, RusAir. UN-65695: GST Aero, Utage, CCCP-65695: Aeroflot

 

SE-DBP

Foto Jonny Andersson 1984-08-26. Maskinen är en Douglas DC9-21 med registreringen SE-DBP och döpt till Rane Viking och opererades av SAS. Maskinen flögs första gången 1969-03-17, med serienummer 47360.

Övriga registreringar: OY-KID för SAS, N338CA för Celcius Amtec Corp., YV-12C för LAV, Linea Aeropostal Venezeulana. Maskinen skrotad med denna registrering.

 

OY-NPB

Foto Jonny Andersson 2002-06-20. Maskinen är en Fairchild SA-227SA Metroliner III med registreringen OY-NPB och opererades sannolikt av Flying Enterprise. Ägare var John Peter Jensen Holding A/S, Pandrup, Danmark. Maskinen tillverkades 1981, med serienummer AC-420.

Maskinen var försedd med motorer typ Garret TPE 331-11U-612G

Övriga registreringar: N1014D och N67TC. Totalhaveri i Oslo Gardemoen, ENGM, 2011-03-02.

 

TC-APP

Foto Jonny Andersson 1999-06-30. Maskinen är en Boeing 737-4Q8 med registreringen TC-APP och opererades av det Turkiska bolaget Pegasus. Maskinen tillverkades 1998, med serienummer 28202.

Övriga registreringar: SP-KPI Air Polonia, OO-VET Brussels Airlines, EY-754 Tajik Air och Taban Airlines, EP-TBJ Taban Airlines. Landningshaveri i Ardabil, IRAN den 27:e Mars 2017. Höger landställ vek sig vid landningen. Maskinen reparerad och åter i trafik den 18:e juni 2017.

 

EC-GMY

Foto Jonny Andersson 1999-03-20. Maskinen är en Boeing 737-36Q med registreringen EC-GMY och opererades av Air Europa. Den döptes initialt till Camino de Santiago. Maskinen tillverkades 1997 för 148 passagerare, med serienummer 28658/2865.

Första flygningen ägde rum 1997-08-03. Senare registreringar: LN-KKQ den 2004-04-23, Operatör: Norwegian. G-GDFG den 2012-03-16, Operatör Jet2.

 

SE-LGM

Foto Jonny Andersson februari 1997. Maskinen är en BAE- Jetstream typ 31-3112 med registreringen SE-LGM och opererades av Flying Enterprise. Maskinen tillverkades 1987 med serienummer 781. Registreringsdatum: 1997-01-14. Avregistreringsdatum 2000-08-16.

Övriga registreringar: C-FASJ, OY-SVY och G-EEST.

 

YL-KAC

Foto Jonny Andersson 1999-06-04. Maskinen är en LET L-410UVP med registreringen YL-KAC och opererades Concors, Latvian Air Services, Riga. Maskinen tillverkades 1985 med serienummer 851531 och försedd med motorer Walther typ M601D. Kabinen är försedd med sittplatser för 19 passagerare.

 

RA06273

Foto Jonny Andersson 2020-06-02. Maskinen är en Mi 26 T Halo med registreringen RA06273 och opererades av Nordic Rotors. Maskinen tillverkades 1992 med serienummer 34001212501. Maskinen har 2 motorer typ Lotarev D-136 och i passageraversionen är försedd med 80 sittplatser.

Påstås vara världens största i sitt slag. Tidigare ägare var Ural Avia Trans.

 

SE-LHY

Foto Johnny Andersson 1997-12-18. Maskinen är en Shorts SD-3-60 och opererades av Flying Enteprise, med registreringen SE-LHY. Maskinen tillverkades 1989 med serienummer SH3755. Den avregistrerades 2001-04-27 och såldes till USA. Reg. nr N377AR, senare även N915GD.