Julmingel 181206
Torsdagen den 6 december hade Axamo-veteranerna finbesök från Göteborg. Det var Bo Rydelius, son till den legendariske Carl-Gustav "Kagge" Rydelius som var flygstations-föreståndare mellan 1947 och 1974. En händelserik period i Jönköpingsflygets historia.
Det utbyttes historier, bilder och dokumentation som kan vara av ömsesidig nytta och glädje för oss alla. Inte minst hade Bosse många bilder från tiden då den nya flygplatsen "Axamo" byggdes. Bosse är nu också ny medlem (nummer 83) i vår förening.
Senare på kvällen deltog han även tillsammans med 42 andra veteraner på vårt traditionella Julmingel på flygplatsen. Där hade restaurang Air Inn som vanligt dukat upp ett rikligt julbord som intogs under mycket prat och gemytliga former. Flygplatsen VD Rony Forsberg lämnade en kort information om läget på flygplatsen och kommande satsningar. Peter Hallberg och Gerd Starby informerade om det planerade upplägget för en eventuell tvådagarsresa till Danmark den 27-28 april och uppmanade till att lämna in intresseanmälan för att få ett underlag för fortsatt beslut och planering.
J29 Tunnan 181031
J29 Tunnan. Foto Cel.
Onsdagen den 31 oktober bjöd SFF i samarbete med Axamo-veteranerna in till en intressant presentation av "Flygande Tunnan - 70 år" av överstelöjtnant Lennart Berns, SFF.
Överstelöjtnant Lennart Berns
Det blev lapp på luckan denna kväll. Lokalen Utsikten på
flygplatsen fylldes av 64 besökare och det blev en spännande resa
från SAAB´s inträde i "rea-åldern" till idag, då det fortfarande
flyger ett exemplar. "Gul Rudolf", som numera ägs av SAAB, men
disponeras av Swedish Air Force Historic Flight på F7
Såtenäs .
Vi fick bland annat veta Tunnan på sin tid innebar en ny
banbrytande teknik och satte världsrekord i hastighetsflygning och
att det byggdes totalt 661 flygplan av J29, i versioner från
A-F.
Saab Safir 180926
180926 Föredrag om Saab-Safir av piloten och ägaren till SE-ITF "Guleböjen" , Nils Kornstrand, med hjälp av flyghistorikern Fredric Lagerquist från Eksjö.
Ett glatt gäng möttes upp vid flygklubben denna blåsiga dag för att titta på Guleböjen. Pga den hårda blåsten kunde ingen flygning genomföras utan intresserade fick anmäla sig till flygning vid ett senare tillfälle.
Efter besöket i hangaren fortsatte ett fruset gäng till terminalbyggnaden för fika. Efter fikat satt 46 medlemmar från SFF och Axamoveteranerna med stora förväntningar på föredraget av Nils och Fredric. Förväntningarna uppfylldes med råge.
Fredric inledde föredraget med att berätta om konstruktören Anders Johan Andersson och hur han kom till Saab och utvecklade Saab 91 Safir, som provflögs första gången 20 november 1945.
Nils fortsatte sedan att berätta om sitt köp av Guleböjen och dess vedermödor.
Mötet avslutades som vedertaget är att Nils fick ett glas ingraverat med en Saab Safir.
Falköpingsresan 14 september 2018
Fredagen den 14 september var vi 24 Axamoveteraner och SFFare som drog iväg på en liten Skarborgsturné.
Efter en timmas bekväm bussfärd var det dags för lite "bussfika" vid framkomsten till segelflygmuséet på Ålleberg.
Ålleberg är fortfarande Sveriges segelflygcentrum där man bland
annat utbildar segelflyglärare, tekniker och flygbogserare.
På plats möttes vi av den kunnige och entusiastiske guiden Anders Bjällby som visade oss runt bland alla historiska segel- och glidflygplan Och det fanns många rariteter med intressant historia i denna unika samling.
Anders Bjällby
Därefter gick färden vidare till Stenstorp där vi inledde med en god lunch på restaurang Fyrvaktaren innan det var dags att besöka Dalénmuséet.
Där togs vi om hand av Ramona Örqvist som guidade oss runt i lokalerna som var sprängfyllda av intressant material om både personen, uppfinnaren och entreprenören Gustav Dalén och företaget AGAs spännande historia.
Ramona berättar om AGA hemelektronik.
AGA 6 16
Besöket var mycket uppskattat och alla var överens om att detta museum är väl värt ett besök.
Hessle flygfyr
Ur flygperspektiv så var det ju extra intressant att ta del av information om fyrarnas utveckling inför våra planer på att iordningställa den flygfyr som vi avser att iordningställa och visa på flygplatsen.
Gustaf Dahléns flygintresse (Information från SFF:s arkiv)
Gustaf Dahlén intresserade sig för flygteknik. 1902 var han en av garanterna för ballongen "Svenske", 1903-1920 deltog han i styrelsearbete och expertarbete inom Svenska Aeronautiska Sällskapet. Han stödde även privat flygpionjären Enoch Thulin, som efter sin franska doktorsdisputation inom flygteknik 1912 byggde Sveriges första egentliga flygplansfabrik i Landskrona. Under kriget, fyra och ett halvt år (1915-1919) tillverkades där 99 flygplan av 14 olika typer och bortåt 700 flygmotorer av 6 olika typer. 1918 hade man över 1000 anställda. Dahlén var delägare i fabriken men då Thulin störtade och omkom vid krigsslutet 1919 tog det slut eftersom det då ännu inte existerade någon civil flygmarknad.
Enligt flygexperten Ivar Malmer utvecklade Dahlén under samarbetet med Thulin det första deltavingade flygplanet, som testades under beteckningen Thulin DA. Planet hade en helt ny vingform där vingarna uppifrån sett bildar en mycket trubbig pil. Denna vingform började allmänt användas i moderna plan 30 år senare.
I museet får vi en guidad visning och se en film som visar resultatet av Daléns stora uppfinnarflit. Förutom de traditionella patenten med fyrar och spisar så finns till exempel AGA-bilen, filmprojektorer, radio- och TV-apparater, kuvöser, mätutrustning, AGAFON-diktafonen från 40-talet och den 60 år gamla uppfinningen hjärt-lungmaskinen.
Under besöket kommer vi att äta lunch i form av en varmrättsbuffé inkl dryck och kaffe på Restaurang Fyrvaktaren.
Vi räknar med att vara tillbaks på flygplatsen vid femtiden
Resan är ett samarrangemang med lokalavdelningen för Svensk Flyghistorisk Förening.
Det subventionerade medlemspriset för hela paketet (bussresa, fika, entré till båda museerna och lunch) är 250 kronor. Begränsat antal platser.
Ålleberg: http://www.svs-se.org/museum/
Stenstorp: http://www.dalenmuseet.se/
Gripen-Centrum 3 maj.
Vår resa tillsammans med SFF blev en härlig upplevelse. Resan påbörjades från Jönköping Airport vid 7-tiden, fortsatte med ett behövligt kaffestopp
utanför Falköping. Väl framkommna till Såtenäs blev vi varmt välkommna och omhändertagna av Dagge och Håkan som informerade oss om Gripen-centrum och visade oss runt. I Gripen hangarerna fanns det mycket att se men tyvärr råder det fotoförbud där.
Till lunch serverades som brukligt är på en torsdag ärtsoppa med pannkakor.
Därefter besökte vi SwAFHF:s (Swedish Air Force Historic Flight) hangarer där vi fick se en del av deras militära flygplan som numera är cilvilt registrerade.
Kallelse till vårens sista allmänna möte i SFF Norra Småland
Onsdagen den 25 april
2018 kl 19.00 får vi besök av Director Future
Business, Tomas Karlsson från Saab Aeronautics, som kommer att
berätta om samarbetet mellan Boeing och Saab kring
skolflygplan-projektet T-X för US Air Force. Lokal "Utsikten",
Jönköping Airport
(Foto via Tomas Karlsson : T-X flygplan över the Grand Arch i St
Louis.)
Du anmäler dig via mail till linghoff@telia.com eller telefon 0722-22 50 64 senast måndag 23 april.