Torsdagen den 5 december var det dags för vårt traditionella julmingel.
Det blev fullt hus (53 personer) hos restaurang Air Inn, som precis som vanligt dukat upp ett välfyllt och gott julbord åt oss.
Stort tack till Kaj, Susanne och Thomas med flera som fixade allt på bästa sätt.
Kvällen inleddes med glögg vid flygfyren innan vi högg in på maten. Det blev sedvanligt mycket prat och umgänge runt borden, innan det blev dags för lite information från året som gått, vad som är på gång på flygplatsen och en "aptitretare" i form av information om den kommande Berlin-resan från Peter Hallberg och Gerd Starby.
Det är redan 42 personer som anmält intresse, så vänta inte med din anmälan för bussen tar max femtio.
Medlemsrekrytering
I styrelsen har vi satt upp några interna mål. Två av dem handlar om medlemsrekrytering.
Det handlar dels om att nå 100 medlemmar innan årets slut och
dels att jobba aktivt med att försöka att även attrahera en yngre
målgrupp. Under hösten har vi kommit en bra bit på väg
Den 23 oktober blev Linda Ekman vår hundrade medlem, med någon
timmas marginal, för nu är vi upp i 102 stycken. Linda har gjort
come back, både som trafikassistent på flygplatsen och som
föreningsmedlem. Välkommen tillbaks Linda!
Glädjande är också att Linda tillsammans med flera av de senaste
medlemmarna drar ner medelåldern betydligt. (Vilket i och för sig
inte är så svårt)
Radio P4 Jönköping intervjuer med Herman och Bo.
Radio P4 Jönköping intervju med Herman Larsson del 1. mp3-fil
Radio P4 Jönköping intervju med Herman Larsson del 2. mp3-fil
Radio P4 Jönköping intervju med Bo Justusson del 1. mp3-fil
Radio P4 Jönköping intervju med Bo Justusson del 2. mp3-fil
Radio P4 Jönköping intervju med Herman Larsson del 3. mp3-fil
Bo Justusson pratar om optiska flygfyrar och radionavigering 22 okt 2019.
Text: C-E Linghoff SFF, 191022
För något år sedan tog vår vänförening "Jönköpingsflygets
Intresseförening" (JI nedan) upp frågan med oss i SFF-F om vi
tillsammans skulle hjälpas åt att få den sedan 1991 till
flygplatsen erhållna flygledsfyren i drift igen. Dock inte som
navigeringshjälp utan som ett historiskt intressant
hjälpmedel. Så fick det bli och bestämdes att JI skulle svara
för iståndsättandet " hands on" och placeringen i terminalen, medan
SFF-F skulle svara för visst historiskt material och framtagning av
informationstavlor.
Kort bakgrund:
När post började flygas mellan Helsingfors-Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam på 1930-talet fanns inga navigeringshjälpmedel eller motorvägsljus att följa för de första flygarpionjärerna.
Mellan Stockholm och Malmö anlades ett antal hjälplandningsplatser med ca 8-10 mils mellanrum för att kunna användas vid exempelvis tekniska problem eller dåliga väderförhållanden. Ett av dessa var Rocksjöfältet i Jönköping, anlagt 1935.
För att kunna flyga post nattetid behövdes också hjälpmedel för
att navigera och därför installerades 27 optiska flygfyrar på samma
sträcka med 25-30 kilometersmellanrum.
Fyrarna var tämligen avancerade för den tiden och levererades av
AGA, som även exporterade ett okänt antal.
I vårt län fanns sådana fyrar på Visingsö, Jönköping (Ekebergs gård), Byarum, Hagshult och Värnamo. ...
Under renoveringsarbetets gång fick JI kontakt med Bo Justusson i Stockholm som får anses vara den mest sakkunnige vad gäller flygledsfyrar från denna tid. Många frågor fick sina svar och tips erhölls. Dessutom lovade Bo Justusson att när väl fyren var på plats i ankomsthallen skulle han närvara och hålla föredrag för JI och SFF-F samt medverka vid invigningen av flygfyren dagen efter.
Bo Justusson berättade under sitt föredrag utförligt om fyrarnas tillkomst under 30-talet och att de var aktiva in på 50-talet. Därefter revs fyrarna med tillhörande c:a 25 m höga master, medan delar av fundamenten finns kvar ute i markerna varav de flesta har inventerats bl a av lokala SFF-medlemmar. Idag finns det 8 kända fyrar kvar att se i Sverige varvid den senaste är #163 i Jönköping. Egentligen skulle det vara fyr #113 men det får nu bli ett utvidgat sökande efter svar.
Efter att ha beskrivit flygledsfyrarnas funktion, flyglederna i norra Europa mm, övergick han till att berätta om därefter följande navigeringssystem, radioutrustningar och flyginstrument som använts.
En entusiastisk Bo Justusson uppskattades verkligen av uppemot ett 40-tal åhörare och blev också hedersmedlem i Jönköpingsflygets Intresseförening . SFF-F avtackade Bo med ett graverat glas.
Innan vi lämnade Jönköping Airport provkördes fyren till allas belåtenhet. Här kan avslöjas att lamporna till fyren var på 1.500 W men i den renoverade fyren är LED- lampan på 15 W men prismorna ger en fantastisk effekt.
http://www.justus2.se/flyg/ ger er ytterligare information, rekommenderas!
Unik fyr blir utställning på Jönköping Airport.
Efter en tids renovering är nu snart flygfyren färdig för driftsättning på Jönköping Airport.
Invigning kommer att ske den 23 oktober.
Denna fyr är en av åtta, kända bevarade optiska fyrar i Sverige. Den lär, efter driftsättning, bli en av två fungerande flygledsfyrar i Europa.
Jönköpingsflygets Intresseförening bjuder härmed, i samarbete med SFF Norra Småland, in till förhandsvisning och en inspirerande föreläsning på flygplatsen.
Tisdagen den 22 oktober
Klockan 18.30, Jönköping Airport Utsikten.
Vi utlovar en intressant kväll med Bo Justusson, som besöker
Jönköping i två dagar i samband med invigningen.
Bo har forskat om flygfyrar och även inventerat deras gamla
platser med hjälp bl.a. från medlemmar i SFF Småland.
Han berättar om detta med bilder och film.
Efter de optiska fyrarna kom radionavigering. Bo tar upp
radiosystemen på Jönköpings gamla flygplats.
På Bo:s webbplats hittar du fakta och bilder för flygfyrar, radio,
kartor, simulatorer, och Jönköping.
http://www.justus2.se/flyg
Anmälan senast 20 oktober till Gerd Starby E-post: ggi.starby@gmail.com
(Ta gärna med någon bekant som kan var intresserad)
Parkera gratis på korttidsparkeringen genom att trycka på knappen för biljett och byt den mot en utfartsbiljett.
Thomas Allard 25 september 2019
Vi var ett 40-tal medlemmar från SFF och Jönköpings Intresseförening som träffades på Jönköping Airport för att lyssna på Thomas Allards yrkesliv. Thomas har bl.a. varit med och utvecklat Robot 5, Meteor, JAS C/D och under sin tid som chef för Lfv flygtrafiktjänst varit med om att utveckla och införa fjärrstyrda torn, RTS Remote Tower Services.
Thomas Allard och Lars Fogelquist
Inbjudan till SFF:s aktiviteter i maj.
I samarbete med Svensk Flyghistorisk Förening vill vi gärna slå ett slag för denna föresläsning
Onsdagen den 8 maj klockan 19.00 på flygplatsen. Då kommer Micael Sanz till Jönköping och berättar om hur flygplanmodellen Caravelle kom att revolutionera flygandet för 60 år sedan. Vi utlovar en mycket intressant kväll.
27-28 april 2019
Planerad resa ihop med SFF
Föreningsstämma 2019
Torsdagen den 21 mars klockan 18.00
Utsikten Jönköping flygplats.
Efter avslutad stämma blir det kaffe och macka. Kostnad 60 kr per person .
Meddela om ni inte önskar någon smörgås eller eventuella allergier.
Efter kaffet, då även våra vänner från SFF anslutit, har vi tre gäster:
- Jönköping Airports VD Rony Forsberg lämnar en
kort information om dagsläget på flygplatsen
och de stora projekt som genomförs under 2019 - Magnus Widell kommer att visa bilder och berätta omJönköpings första flygfält och regementet A6
- Bosse
Rydelius, son till den legendariske flygplatschefen
"Kagge" kommer att berätta lite minnen visa bilder under
rubriken
Hur blev det så här ? Det blir en kort historik hur Kaggen blev den han var och hur han hamnade i Jönköping
Anmälan denna träff gör du till Gerd Starby ggi.starby@gmail.com
Parkera på korttidsparkeringen. Ta biljett som vi byter mot
utfartsbiljett.