Ax 2005
I det gamla tornet fanns två "positioner". En för flygledaren till
vänster och på bilden (från sent 80-tal?)
ser vi assistentpositionen med "strippbord", radio-, interfon- och
telefonutrustning.
De olikfärgade knapparna till höger är larm- övervakning för
inflygnings och navigeringshjälpmedel.
AX2063
Gunnar Hagelberg, som arbetat på både Bromma och
Arlanda blev den första som blev renodlade chef
för trafikledningen (C ATS).
Tidigare var befattningen kombinerad" C ATS tillika stationschef
för flygplatsen"
AX2064
Ibland kunde det bli förväxlingar då det fanns två
flygledare med liknande namn. Båda hette Gunnar.
Den ena Hagel och den andre Hagelberg i efternamn.
Här ser vi Hagel, fiskarsonen från Grundsund, kika ut i
kontrollzonen.
Det var nog många piloter som blev glada när de hörde Hagels
trygga stämma på frekvensen.
AX2065
I flygledarpositionen kan bland annat man se den röda
Haverilarmknappen, VDF-pejlen och vindmätaren .
Under bänkskivan står den skrivare på vilken flygledaren skrev ut
QAM (Met-Report) d v s det väder
som assistenten observerade och skickade två gånger i
timman.
AX8088
På bilderna ser vi Weikko Rundberg (privatflygande
polis), Gunnar Hagel och flygledarassistenten
Erik Bergkvist. som startade sin bana som Meteorologassistgent på
SMHI som fanns en trappa ner
innan integrationen med LFV 1981. Weikko ägde under fler år en
MFI12 med registreringen SE-EUF.
ATS 1
En äldre bild från tornet. Gissningsvis från tiden
när tornet var tämligen nytt. Ingen nedfälld "bay"
(stripphållare)
men förberett för två positioner men säkerligen innan det
bemannades med flygledarassisteneter.
Flygledaren satt vi den tiden i den högra positionen Notera också
rörposten under bänken som levererade
väderrapporterna fån SMHI våningen under.
ATS 6
Trafikledaren (som var benämningen fram till 70-talet) Sven
"Pelle" Ekström som 1976 blev flygplatschef
ATS SMHI 14
Linjeflygs Metropolitan Convair (CV44 inom ATS) på plattan.
Flygledaren i högersits och möjligen
Evert Immelsjö, chef för SMHI i Jönköping, i vit skjorta.
ATS SMHI 3
Tidningsurklipp där vi ser Assar Arvidsson C ATS på
åttiotalet och hans ställföreträdare,
trotjänaren Sven-Olav Jönsson.
ATS SMHI 11
Besök från övriga LFV-medarbetare på
flygplatsen.
ATS SMHI 5
Dags att "ta av hatten" på det gamla tornet när den gamla
stationsbyggnaden rivs i maj 1991.
ATS SMHI 2
Nya tornet efter flytten den 17 maj 1991. Sveriges snyggaste ?
ATS SMHI 14
Per-Åke Mårtensson, flygledare i Jönköping 1977-2011 iklädd
"sommaruniform" i nya tornet
ATS SMHI 8
Flygledarna Bosse Johansson och Benny Jörgensen (senarer CATS) kom
till Jönköping efter att
Västgöta flygflottilj F6 lades ner 1994. Till höger Åke Jonsson,
som började på SMHI och slutade på LFV.
ATS SMHI 7
Assistenten Åke Jonsson och flygledare Bosse Johansson analyserar
trafikbilden. (Nya tornet)
ATS SMHI 12
När säkerhetskraven succesivt ökade även flygledarassistenterna
som flygplatskontrollanter
Här ser vi Bengt Andersson (meteorolog- och flygledarassistent) i
LFV-uniform.
ATS SMHI 13
Stig Meyer som gick över från SMHI 1981 och blev flygledarassistent.
ATS SMHI 9
Behovet av flygledarassistenter i tornen var ett omdiskuterat ämne
redan i början av 80-talet.
Frågan drevs periodvis hårt från centralt håll i Norrköping.
Åsikterna gick starkt isär och lokalt
var man enig om att bemanning med flygledare (FL) och assistent
(FS) under trafiktid var en
kostnadseffektiv lösning.
Beslutet blev dock att assistenterna vid ett antal torn sades upp
20xx