Renovering av AGA flygfyr 163.
Vi är ett gäng från föreningen som håller på att renovera den gamla flygfyren som ett tag stod i avgångshallen på Jönköping Airport.
En tisdag i mars träffades vi på flygplatsen för att ansluta el och provköra fyren. Det visade sig att motorn arbetade men överdelen roterade inte. Det saknades några skruvar mellan två överföringar med det hade ingen betydelse. För att hitta felet behövde vi skruva isär växellådan. För att komma åt växellådan behöver man lyfta hela överdelen och det vågade vi inte göra själva. Hela fyren väger ca 450 kg.
En vecka senare träffades vi igen för att demontera fyren. Vi började med att lossa luckorna, fresnel linserna och den roterande överdelen. Sen var det dags att lyfta överdelen, med lite hjälp av flygplatsens personal gick det bra.
Locket till växellådan var inte fastskruvat så vi lyfte på det och konstaterade att någon annan hade gjort det tidigare samt demonterat alla delarna, konstaterat att en del var trasig och bara lagt tillbaka allt i en hög.
Två problem att lösa: få tag på någon som kan svetsa ihop den trasiga delen och försöka få tag på ritningar till fyren.
Problem ett löste sig smidigt. Tack "Bullen" för ett jättefint svetsarbete.
Problem två är fortfarande inte löst. Vi har kontaktat alla som vi tror kan hjälpa oss men några ritningar till just vår modell har vi inte fått tag på.
Hur ska vi gå vidare? Ett sätt är att med logik försöka komma på var delarna ska sitta och hur Dalén hade tänkt sig att det ska fungera. Så vi träffades ånyo en dag och funderade lite och med hjälp av uteslutningsmetoden satte vi ihop delarna på den plats vi trodde var rätt. Sen provade vi på att köra motoraxeln manuellt för att se om allt löpte som det skulle och det gjorde det ju inte, lite motgångar måste man ha. Plötsligt tog det stopp, löpskenan gick emot ett kugghjul (det kan vara det som gjorde att löpskenan var trasig). Det gick att justera löpskenan och efter det gick alla kugghjul fria. Dags att koppla in motorn. Allt fungerade som det skulle, jag konstaterade att även den oscillerande rörelsen i flygleden verkar fungera. Jag tror att ljuskaraktären är väldigt lik Norrtäljes fyr.
Eilert
Dags att fylla på olja. Konstruktionen är gjord så att en del av kugghjulen ligger i oljebad och en del ska smörjas genom att oljepumpen pumpar upp olja som ska rinna lite sakta över de rörliga delarna. Vi provade med växellådsolja SAE80-140 och konstaterade att oljepumpen fungerar så där, den pumpar olja upp och ner men inte tillräckligt så att det rinner över och smörjer. Är oljan för tjock så att den inte rinner ner i hålrummet där oljepumpen sitter? Hem och fundera.
Jag tittade på en del kort och upptäckte att jag har vänt plåten som sitter över oljepumpen 180 grader fel. Det medför att det rinner ner väldigt lite eller ingen olja alls till oljepumpen. Bara att demontera växellådan, vända plåten rätt och fylla på ny olja, denna gång motorolja. Provkörde med lika nedslående resultat.
Motvilligt beslöt vi oss för att demontera växellådan igen, vi har blivit specialister på det, lossa oljepumpen och köra den manuellt i ett oljebad. Hem och samla styrka.
Ny dag och nya optimistiska tankar. Efter att vi lyft upp oljepumpen såg jag att den inte fungerade som jag trodde. Då hittade vi ett litet insug för oljan som vi inte sett tidigare, väldigt synd att vi inte har ritningar på fyren. Insuget var ju naturligtvis igensatt. Rengöring, montage av växellåda och provkörning. Det fungerar men med lite dåligt oljetryck. Vi har även tillverkat en planpackning för att få nivåröret till oljan att hålla tätt.
Där är vi nu. Vid nästa besök ska vi testköra igen och se om smörjningen räcker till.
Jag har börjat titta på lite hur vi ska lösa det med el och belysning, egentligen min uppgift i projektet men jag har inte kunnat hålla mig borta. 1500W är lite mycket att använda inomhus, så jag har provat med lite olika typer av lampor, av elsäkerhetsskäl vill vi helst driva belysningen med 24V eftersom den kommer att stå i ett publikt utrymme. Vid proven kom vi fram till att en större lampa ger ett jämnare ljus och mer distinkt ljusstråle. Det är också väldigt viktigt att lampa sitter rätt centrerad, en konstruktion med ett par skener löste det.
Kortet visar belysningen med en 15W led-lampa med E27 sockel.
Fortfarande problem med oljetrycket. Bland överblivna delar fanns det en liten stålkula, Arne hade en ide om att den kan fungera som backventil. Med viss tvekan petade jag i den i röret på oljepumpen och startade sen fyren. Nu svämmade oljan över så att lager och drev blir smorda. Dags att skruva ihop fyren.
Arne och Herman skruvar ihop fyren.
Fyren roterar moturs! Kan den ha gjort det när den var operativ? Norrtäljes fyr roterar medurs och diagrammen visar på medurs rotation. Verkar lite konstigt. Enligt Fyrsällskapet så roterar en del av Sjöfartsverkets fyrar medurs och en del moturs, men kan en flygledsfyr rotera åt olika håll. Fyren drivs av en trefas motor så jag skiftade 2 faser så nu roterar fyren medurs men det verkar lite märkligt att motorn inte ska vara fasrätt inkopplad.
Jerker och Herman i tvättartagen inför ommålning.
Ingvar och Arne målar.
Nymålad front och rengjord fresnellins.
När färgen hade torkat fick den en rödaktig brytning som vi inte var nöjda med, så det blev en målning till innan vi fick en VoV-gul färg som vi var nöjda med.
Fyren lyfts på plats.
Fyren slutmonteras.
Provkörning inför invigningen.
Onsdagen 23 okt 2019 var det äntligen dags för invigning av den renoverade optiska AGA fyren.
På plats var Bo Justusson som förättade invigningen, personal från Jönköping Airport, press, massmedia och representanter från Jönköpingsflyget Interesseförening som utfört renoveringen.
Projektet lever fortfarande men nu som forskning i arkiv för att se om vi kan lista ut var fyren har varit placerad en gång i tiden.
Text och foto Jerker.